Princip for digitale enheder på 4kløver Skole og Børnehus.

Formål

Digitale enheder er blevet en almindelig del af børn og unges hverdag. Formålet med 4kløver Skole og Børnehus princip for brug af mobiltelefoner er, at skolen, eleven og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns brug af mobiltelefon.

Anvendelse

Mobiltelefoner og andre digitale enheder, herunder Smart Watch, er redskaber, som vi med fordel kan bruge, men ikke er en nødvendighed for undervisningen.:

•     Vi vil anvende digitale enheders funktioner, når det er smart, effektivt og læringsunderstøttende.

•     Vi vil ikke have, at mobiltelefoner er forstyrrende for koncentration, nærvær og læring.

•     Vi vil undgå uhensigtsmæssig kommunikation og tolerer ikke krænkende kommunikation til og om hinanden

For at opnå dette gælder følgende retningslinjer på 4kløver Skole og Børnehus.

Forældre:

•      Forældre taler med deres barn om brugen af mobiltelefon. Herunder formål, lovgivning, etik og sprog

•      Hvis man som forældre har behov for at komme i kontakt med sit barn i skole- eller SFO-tiden, bedes forælderen kontakte skolen kontor, som sørger for at der formidles kontakt mellem forældre og barn.

•      Forældre skal sikre, at beskedfunktionen i barnets Smart Watch er slået fra i skole- og SFO-tid

Skolens personale:

•       Ved undervisningsdagens start indsamler klassens lærer elevernes telefoner ved, at eleverne selv ligger den i mobilkassen med individuelle rum og ved endt undervisning selv tager den op. Kassen opbevares herefter i et aflåst rum.

•      Det er lærerens afgørelse, om telefonerne må benyttes i en given undervisningssituation eller i et frikvarter.

•      Lærerteamet kan i særlige tilfælde beslutte, om en evt. medbragt mobiltelefon opbevares i tasken i stedet for mobilkassen.

Elever:

•      Når du møder ind til undervisning, sættes din telefon på fly-mode og afleveres i mobilkassen

•      Din lærer bestemmer, hvornår du må bruge din telefon i løbet af skoledagen.

•      Hvis du får lov af din lærer til at bruge mobilen til at høre musik, skal det altid være med høretelefoner.

•      Du må ikke tage fotos eller videoklip af andre – uden samtykke

•      Husk at de ting, der sker i skolen, klares i skolen. Undlad at ringe og sms’e hjem til dine forældre, tal med din lærer eller pædagog.

•      Hvis du ikke retter dig efter din lærers henvisninger, inddrages din mobiltelefon. Den vil blive lagt på kontoret med dit navn på – og du kan hente den ved skoledagens ophør.

•      Ved særligt misbrug udarbejdes en handlingsplan i samarbejde med forældrene.

•      Eleverne har selv ansvaret for deres medbragte digitale enheder. Hvis en enhed bliver væk, har skolen ingen forpligtelser i forbindelse med erstatning.

•      I forbindelse med ekskursioner, lejrskoler og skolerejser aftaler lærere, elever og forældre retningslinjerne for brug af digitale enheder. Som udgangspunkt bør man huske på, at ekskursioner, lejrskoler og skolerejser også har et socialt formål, hvorfor meget begrænset brug af digitale enheder anbefales.

Vedtaget i institutionsbestyrelsen den 20. november 2023